Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization
Other Titles Эволюция теории маркетинга: генезис, концепция, периодизация
Еволюція теорії маркетингу: генезис, концепція, періодизація
Authors Oklander, M.A.
Oklander, T.O.
ORCID
Keywords marketing conception
marketing theory genesis
marketing theory periodization
production technological method
history of economic thought
концепція маркетингу
генезис теорії маркетингу
періодизація теорії маркетингу
технологічний спосіб виробництва
історія економічної думки
концепция маркетинга
генезис теории маркетинга
периодизация теории маркетинга
технологический способ производства
история экономической мысли
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49462
Publisher Sumy State University
License
Citation Oklander, M.A. Evolution of the marketing theory: genesis, conception, periodization [Текст] / M.A. Oklander, T.O. Oklander // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 92-105.
Abstract The article deals with evolution of the marketing theory in it genesis context, modern conception, periodization. Mercantilism, classical and neoclassical political economy, marginalism, institutionalism are distinguished as scientific sources of marketing. One defines that modern marketing conception is a socially responsible marketing form, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving. The marketing theory periodization is suggested, which includes three stages: classical marketing conception forming stage, based on consumer orientation; social and ethic marketing conception forming stage; the social and ethic marketing conception forming stage, based on mass individualization, the highest customer value supply, consumer’s problems effective solving.
У статті розглянуто еволюцію теорії маркетингу в контексті її генезису, сучасної концепції, періодизації. Як наукові джерела маркетингу виділено меркантилізм, класичну та неокласичну політичну економію, маржиналізм, інституціоналізм. Визначено, що сучасна концепція маркетингу є формою соціально-відповідального маркетингу на основі масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності, оптимального вирішення проблем споживача. Запропоновано періодизацію теорії маркетингу, яка включає три етапи: етап формування класичної концепції маркетингу на основі орієнтації на споживача; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу; етап формування концепції соціально-етичного маркетингу на засадах масової індивідуалізації, пропозиції максимальної споживчої цінності й оптимального рішення проблем споживача.
В статье рассмотрена эволюция теории маркетинга в контексте ее генезиса, современной концепции, периодизации. В качестве научных источников маркетинга выделено меркантилизм, классическую и неоклассическую политическую экономию, маржинализм, институционализм. Определено, что современная концепция маркетинга является формой социально-ответственного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности, оптимального решения проблем потребителя. Предложена периодизация теории маркетинга, которая включает три этапа: этап формирования классической концепции маркетинга на основе ориентации на потребителя; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга; этап формирования концепции социально-этичного маркетинга на основе массовой индивидуализации, предложения максимальной потребительской ценности и оптимального решения проблем потребителя.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1708680008
Austria Austria
1
Belgium Belgium
1316468995
Brazil Brazil
68626951
Cameroon Cameroon
1859716995
Canada Canada
-970756582
China China
64063
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
49
Cyprus Cyprus
1284229675
Czechia Czechia
1388615024
Ecuador Ecuador
1
Egypt Egypt
-970756585
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
201145
France France
1284229688
Germany Germany
1859716994
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
59626
India India
-1799989635
Indonesia Indonesia
1284229672
Ireland Ireland
-970756603
Italy Italy
642166037
Japan Japan
332231
Kenya Kenya
462422724
Lebanon Lebanon
1859716981
Lithuania Lithuania
30857
Malaysia Malaysia
1284229698
Mexico Mexico
11829007
Netherlands Netherlands
855382864
Norway Norway
11829003
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
75497
Poland Poland
1284229687
Portugal Portugal
-1312254757
Romania Romania
1284229699
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
94374
South Korea South Korea
1859716991
Spain Spain
178936
Sri Lanka Sri Lanka
1
Taiwan Taiwan
101687
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
137567
Ukraine Ukraine
1284229695
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1284229704
United States United States
1734217609
Unknown Country Unknown Country
132148
Vietnam Vietnam
1284229684

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
Belgium Belgium
3041300
Brazil Brazil
240265484
Cameroon Cameroon
930024596
Canada Canada
2
China China
332205
Cyprus Cyprus
84109
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
-525763022
Finland Finland
115361
France France
1284229689
Germany Germany
1708680009
Ghana Ghana
1873330424
Greece Greece
1284229679
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
3041295
Hungary Hungary
855382862
India India
141614
Indonesia Indonesia
1509223648
Iran Iran
-970756583
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
1
Italy Italy
642166040
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1316468998
Lebanon Lebanon
1859716982
Lithuania Lithuania
206703
Mexico Mexico
11829008
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
11829004
Pakistan Pakistan
1509223650
Philippines Philippines
167160
Poland Poland
-300769062
Portugal Portugal
-1312254758
Romania Romania
45234
Russia Russia
1
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
930024591
Sri Lanka Sri Lanka
1
Taiwan Taiwan
217850
Thailand Thailand
-1873752540
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-525763022
United Kingdom United Kingdom
1284229693
United States United States
1734217610
Unknown Country Unknown Country
67433
Uzbekistan Uzbekistan
1
Vietnam Vietnam
1284229685
Zimbabwe Zimbabwe
1

Files

File Size Format Downloads
Oklander_evolution.pdf 331,31 kB Adobe PDF 1882801057

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.