Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49345
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Мовна репрезентація освітньої проблематики в текстах студентського інтернет-журналу
Other Titles Языковая репрезентация образовательной проблематики в текстах студенческого интернет-журнала
Language Representation of Educational Problems in the Texts of Students’ Online-Magazine
Authors Серебрянська, І.М.
ORCID
Keywords слово
word
риторичне запитання
риторический вопрос
rhetorical question
окличне речення
восклицательные предложения
exclamation sentence
антонімічні пари
антонимические пары
antonyms
заперечні форми слів
отрицательные формы слов
negative forms of words
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49345
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Серебрянська, І.М. Мовна репрезентація освітньої проблематики в текстах студентського інтернет-журналу [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. – 2016. – Т.8, №4. – С. 51-56.
Abstract Стаття присвячена проблемі лінгвістичного аналізу заголовкових текстів студентського інтернет-журналу «Освіта та…». Робиться спроба виявити актуальні питання сфери освіти через призму мовної картини світу вітчизняних студентів як представників української нації. Матеріал структуровано за тематичними рубриками, що реалізують зв'язок поняття «освіта» з іншими галузями: «Освіта та суспільство», «Освіта та влада», «Освіта та економіка», «Освіта та культура». Лінгвістичний аналіз текстів засвідчує емоційне та критичне сприйняття реалій освіти молоддю, що в мові виразно проявляється на лексичному й синтаксичному рівнях. Найбільш поширеними мовними засобами актуалізації освітньої проблематики стають позитивно та негативно конотовані слова, що в контексті утворюють антонімічні пари; заперечні граматичні форми; питальні, окличні та незавершені речення, а також їх комбінації. Досліджений матеріал дозволяє говорити про прагматичну складову мовної свідомості сучасного студента.
Статья посвящена проблеме лингвистического анализа заголовков текстов студенческого интернет-журнала «Образование и ...». Делается попытка выделить основные вопросы сферы высшего образования через призму языковой картины мира студентов как представителей украинской нации. Материал структурирован по тематическим рубрикам, реализующим связь понятия «образование» с другими отраслями: «Образование и общество», «Образование и власть», «Образование и экономика», «Образование и культура». Лингвистический анализ текстов демонстрирует эмоциональное и критическое восприятие реалий образования современной молодежью, которое в языке отчетливо проявляется на лексическом и синтаксическом уровнях. Наиболее распространенными языковыми средствами актуализации образовательной проблематики являются положительно и отрицательно окрашенные слова, которые в контексте образуют антонимичные пары; отрицательные грамматические формы; вопросительные, восклицательные и незавершенные предложения, а также их комбинации. Исследованный материал позволяет говорить о прагматической составляющей языкового сознания современного студента.
The article deals with the problem of linguistic analysis of titles of the student online magazine "Education and...". It is an attempt to identify the essential issues of education through the prism of the language picture of the world of students as representatives of the Ukrainian nation. The material is structured into several thematic sections that represent the relationship of the concept "education" with other fields: "Education and Society", "Education and Power", "Education and Economy", "Education and Culture". The linguistic analysis of the texts proves critical and emotional perception of the education by modern youth. In the language it is clearly manifested on lexical and syntactic levels. The most common language means updating educational issues are positively and negatively marked words which in context become antonyms; negative grammatical forms; interrogative, exclamation and unfinished sentences, and their combinations. The material of our research defines pragmatic component of the language consciousness of modern students.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
China China
137788893
France France
1
Germany Germany
952760
Ireland Ireland
91716
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
10277735
United Kingdom United Kingdom
5139295
United States United States
302317030
Unknown Country Unknown Country
10277734

Downloads

China China
466845168
France France
1
Germany Germany
4534
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
30831906
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
302317031
Unknown Country Unknown Country
2

Files

File Size Format Downloads
Serebrianska_Language_representation.pdf 336,75 kB Adobe PDF 799998644

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.