Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42957
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Професійна характеристика домашніх учителів м. Суми
Other Titles Professional description of domestic teachers in Sumy
Професссиональная характеристика домашних учителей г. Сумы
Authors Яковенко, Г.Г.
ORCID
Keywords домашні вчителі
домашние учителя
domestic teachers
гімназії
гимназии
gymnasia
Суми
Сумы
Sumy
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/42957
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Яковенко, Г.Г. Професійна характеристика домашніх учителів м. Суми [Текст] / Г.Г. Яковенко // Сумська старовина. — 2014. — № XLV. — С. 54-64.
Abstract У статті висвітлено стан розвитку домашньої освіти та визначено особливості становища двох груп домашніх учителів - тих, хто працював у приватних будинках у городян міста Суми та домашніх учителів, які працювали у гімназіях.
В статье освещено положение домашнего образования и особенности двух групп домашних учителей - тех, кто работал в частных домах у горожан г. Сумы и домашних учителей, которые работали в гимназиях. Проанализировав динамику текучести кадров в женских гимназиях видно, что найти должность в учебном заведении было достаточно проблематично. В женских гимназиях учительницы со званием "домашней" составляли больше половины от всего личного состава педагогического коллектива. Это свидетельствует о том, что эта часть учителей длительное время занимала должности, не изменяя места работы. Места не освобождались длительное время, кандидатки на должность ожидали в очереди. Домашние учительницы обращались к руководству гимназий, готовые ожидать освобождения любой должности. Длительный педагогический стаж подавляющего большинства домашних учительниц свидетельствует о том, что они посвящали своей работе значительную часть жизни. Кроме призвания, материальные причины (также пенсионное обеспечение) побуждали крепко держаться за должность, не делая перерыва на устраивание личной жизни. Среди ветеранов труда - вдовы и незамужние женщины. Промежуточный и итоговый анализ списков домашних учителей, которые работали в гимназиях, показал, что профессиональная группа домашних учителей имела очень низкий уровень трудовой мобильности. Относительно профессиональной мобильности, то учителя повышали свой квалификационный уровень очень редко и имели начальный уровень педагогического образования. Очевидно, он полностью удовлетворял требованиям к педагогической подготовке. Возраст работающих преимущественно представлял больше 30 лет. Относительно социального состояния, то домашними учительницами были не только представительницы местного дворянства, хотя их было большинство. Местные дворянки из известных семей активно занимались образовательной деятельностью.
Analysing the dynamics of fluidity of shots it is visible in woman gymnasia, that to find position in educational establishment it was enough problematic. In the woman gymnasia of teacher with the rank of "domestic" made a more than half from all personnel of pedagogical collective. It goes to show that this part of teachers held positions long time, not changing job. Places were not freed long time, candidates on position expected in a turn. Domestic teachers called to guidance of gymnasia, ready to expect liberation of any position. The protracted teaching experience of swingeing majority of domestic teachers testifies that they dedicated considerable part of life to the work. Except calling, material reasons(also pension system) induced firmly to hold on to position, not taking break on arranging of the personal life. Among the veterans of labour are widows and unmarried women. The intermediate and final analysis of lists of domestic teachers, that worked in gymnasia, showed that the professional group of domestic teachers had had a very low level of labour mobility. In relation to professional mobility, then teachers promoted the qualifying level very rarely and had an initial level of pedagogical education. Obviously, he fully satisfied to the requirements to pedagogical preparation. Eyelids working mainly presented 30 more than. In relation to the social state, then domestic teachers were not only representatives of the local nobility, although them there was majority. Local noblewomen from the known families actively carried on educational activity. The representatives of petty bourgeois, merchants and families of priests, having a certificate of domestic teacher, carried on pedagogical activity.
Appears in Collections: Сумська старовина

Views

Canada Canada
1
China China
29861863
Germany Germany
613955
Greece Greece
10944
Ireland Ireland
79541
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Nigeria Nigeria
1
Singapore Singapore
14930931
Ukraine Ukraine
4109242
United Kingdom United Kingdom
2057824
United States United States
29861861
Unknown Country Unknown Country
16

Downloads

China China
81526183
Germany Germany
2
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
3
Ukraine Ukraine
8059400
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
81526184
Unknown Country Unknown Country
8

Files

File Size Format Downloads
Yakovenko.pdf 289,74 kB Adobe PDF 171111782

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.