Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36471
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Філософія історії екзистенціалізму та її українські аналоги
Authors Artiukh, Viacheslav Oleksiiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-4119-1571
Keywords екзистенція
філософія історії
історичність
антеїзм
перехідний період
Микола Шлемкевич
экзистенция
философия истории
историчность
переходной период
Николай Шлемкевич
existentia
philosophy of history
historicity
anteizm
transition period
Nicholas Shlemkevych
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36471
Publisher Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна
License
Citation Артюх В. Філософія історії екзистенціалізму та її українські аналоги [Текст] / В. Артюх // Вісник Харківського національного університету ім. В. Каразіна. – Сер.: Теорія культури і філософія науки. – Вип. 49. – Харків, 2014. – С. 148–154.
Abstract В статті зроблена спроба вказати на типові риси екзистенціальної філософії історії, а також вибудувати паралелі між цією течією філософії історії та деякими ідеями представників української філософської культури ХХ століття. Так, ідею про обумовленість зовнішньої історії внутрішніми структурами душі можна спостерігати в українського філософа Юліана Вассияна, а Микола Шлемкевич намагається подати опис основних зразків екзистенціального існування української людини. Саме перехідні періоди в історії як періоди радикальних зрушень в існуванні певних спільнот примушують людську свідомість особливо загострено сприймати час та історичні події. Найбільша ясність свідомості, коли людина найповніше відчуває світ та себе в ньому, приводить її до стану особливої відкритості міжлюдським ситуаціям з їх базовою екзистенціальною невизначеністю й тривогою. І саме у найвищих точках прозріння людині відкривається найглибша єдність смислу історії та її сутність. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36471
В статье сделана попытка указать на типичные черты экзистенциальной философии истории, а также выстроить параллели между этим течением философии истории и некоторыми идеями представителей украинской философской культуры ХХ века. Идею об обусловленности внешней истории внутренними структурами души можно наблюдать в украинском философа Юлиана Вассияна, а Николай Шлемкевич, пытается представить описание основных образцов экзистенциального существования украинского человека. Именно переходные периоды в истории как периоды радикальных сдвигов в существовании определенных общностей заставляют человеческое сознание особенно обостренно воспринимать время и исторические события. Наибольшая ясность сознания, когда человек наиболее полно ощущает мир и себя в нем, приводит его в состояние особой открытости межчеловеческим ситуациям с их базовой экзистенциальной неопределенностью и тревогой. И именно в высших точках прозрения человеку открывается глубокая единство смысла истории и ее сущность. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36471
In article attempt to point to typical lines of existential philosophy of history, and also to build parallels between this current of philosophy of history' and some ideas of representatives of the Ukrainian philosophical culture of the XX century is made. It is claimed that the central category of existential philosophy of history is the category of historicity which from Gegel through "life philosophy" gets and into existentialism. And the history within existentialism is interpreted as a stream of individual psychology consciousness, that is existential vision of history is an approach to an image of history as internal property of consciousness. So, the idea about conditionality of external history internal structures of soul can be observed at the Ukrainian philosopher Yulian Vassiyan. Other Ukrainian philosopher, Nikolay Shlemkevich, tries to submit the description of the main models of existential existence of the Ukrainian person. He analyzes transition periods of the Ukrainian history, as analogies of "boundary situations" Charles Jaspers. Transition periods in the history as the periods of radical shifts in existence of certain communities force human consciousness is especially aggravated to perceive time and historical events. The greatest clarity of consciousness when the person most fully feels the world and in it, brings it into a condition of special openness interhuman situations with their basic existential uncertainty and alarm. And in the highest points of enlightenment to the person the unity of sense of history and its essence opens deep. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36471
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Brazil Brazil
2
Canada Canada
1
China China
30
Denmark Denmark
1
France France
75041
Germany Germany
744271141
Greece Greece
8054958
Ireland Ireland
213137589
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
75033
Poland Poland
1
Russia Russia
12
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
3
Ukraine Ukraine
966029096
United Kingdom United Kingdom
46452
United States United States
1931955598
Unknown Country Unknown Country
134763

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1
China China
6
EU EU
1
France France
2
Germany Germany
744271139
Italy Italy
1
Latvia Latvia
1
Russia Russia
25
Ukraine Ukraine
28900
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
66877
Unknown Country Unknown Country
144

Files

File Size Format Downloads
exystens.pdf 216,96 kB Adobe PDF 744367099

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.