Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34340
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Удосконалення методики інтегрального оцінювання конкурентоспроможності роздрібного торговельного підприємства
Other Titles Совершенствование методики интегральной оценки конкурентоспособности розничного торгового предприятия
Improving of the integral evaluation methods of retail trade enterprises competitiveness
Authors Магаc, Н.В.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність підприємства
роздрібна торгівля
інтегральне оцінювання
роздрібне торговельне підприємство
критерії конкурентоспроможності
конкурентоспособность предприятия
розничная торговля
интегральное оценивание
розничное торговое предприятие
критерии конкурентоспособности
enterprise’s competitiveness
retail
integrated assessment
enterprise of retail trade
criteria of competitiveness
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34340
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Магаc, Н.В. Удосконалення методики інтегрального оцінювання конкурентоспроможності роздрібного торговельного підприємства [Текст] / Н.В. Магаc // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2014. - № 1. - С. 142-151.
Abstract У статті запропоновано авторський підхід до інтегрального оцінювання стану конкурентоспроможності роздрібних торговельних підприємств. З використанням експертного опитування розроблено шкалу оцінювання відносної важливості та матрицю попарних порівнянь критеріїв, отримано та охарактеризовано результати аналізу рівня важливості «локальних векторів» у забезпеченні конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі. Проаналізовано конкурентні переваги та за основними критеріями оцінювання визначені рейтингові позиції роздрібних торговельних підприємств Виноградівського району Закарпатської області. Зазначено напрями та можливості використання отриманих результатів з метою удосконалення системи управління конкурентоспроможністю підприємств роздрібної торгівлі. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34340
В статье предложен авторский подход к интегральной оценки состояния конкурентоспособности розничных торговых предприятий. С использованием экспертного опроса разработана шкала оценки относительной важности и матрицу попарных сравнений критериев, получены и охарактеризованы результаты анализа уровня важности «локальных векторов» в обеспечении конкурентоспособности предприятий розничной торговли. Проанализированы конкурентные преимущества и по основным критериям оценки определены рейтинговые позиции розничных торговых предприятий Виноградовского района Закарпатской области. Указаны направления и возможности использования полученных результатов в целях совершенствования системы управления конкурентоспособностью предприятий розничной торговли. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34340
The aim of the article. The aim of the study is to improve the approaches and the author's methodology for integrated assessment of retailers’ competitiveness. The results of the analysis. The main criteria for integrated evaluation of the competitiveness of retail trade enterprises are marketing, social, material and technical, logistical, financial, investment, innovation, intellectual and human components of competitiveness. Methodical sequence of assessing competitiveness offered through passing the following steps: 1) building of hierarchy for evaluation; 2) identification of the criteria importance level; 3) identifying of the set of «local vectors» for individual evaluation; 4) comparative assessment of competing companies; 5) hierarchical synthesis of alternatives to ensure competitiveness. According to the results of the first two steps, the third and fourth step carry out calculation of integral indicator and set a generalized assessment of the competitiveness of trade enterprises. The author analyzed competitive advantages and main evaluation criteria that define ranking position of retailers in Vinohradivskii region. Value of integral indicator, which is close to a larger number, characterizes the growth ranking position and the competitive status of trade enterprises in competitive environment. The purpose of the ranking in terms of competitiveness local vector is to highlight the efficiency of the commercial enterprises, implementation of their mission and strategic goals for accessing to target market segments, products, technologies, resources, investment and innovation, etc. As a result of evaluation becomes clear what opportunities available to the company and whether sufficient volume of competitive potential has accumulated. In addition, if the company declares various forms of strategic positioning (price advantage, specialization, diversification, growth of target market segment), we can conclude about the directions of strategic and tactical mismatch prerequisites and prospects for securing competitiveness. Conclusions and directions of further researches. Thus, the application of the proposed methodological approach allows evaluating of the condition and dynamics of competitiveness entity retailers and to reveal functional advantages and weaknesses. Definition of ranking position of retail trade enterprises by «local vectors» makes it possible not only to identify the factors of creating the competitive advantages, but also to evaluate management competitiveness in general. Prospect for further development is formation of effective financial and economic mechanisms to strengthen the competitiveness of trade. When you are citing the document, use the following link http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/34340
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
2
Germany Germany
6072249
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2240695
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
324919
Russia Russia
7
Turkey Turkey
10
Ukraine Ukraine
140328589
United Kingdom United Kingdom
23399918
United States United States
672167312
Unknown Country Unknown Country
672167311

Downloads

China China
3
EU EU
1
France France
6
Germany Germany
14736082
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
6
Ukraine Ukraine
140328588
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
46777350
Unknown Country Unknown Country
144

Files

File Size Format Downloads
Magas.pdf 404,16 kB Adobe PDF 201842183

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.